Saturday, August 23, 2014

Mahram Chart For Male & Female

Manusia suka belajar, sebab tu makin lama orang tu hidup makin banyak ilmu dia ada. Bile cerita bab halal haram, aku bukan orangnya, bukan bidang aku. Itu semua kemahiran para-para ustaz ustazah, muallim muallimah dan ulama2. Ilmu agama aku tak tinggi tapi aku suka belajar dan kongsi. Apa yang aku tahu, aku concern, aku curiga, aku akan cari dan kongsi dengan siapa yang ada dengan aku. 

Dipendekkan cerita, kali ini aku ingin kongsi satu ilmu iaitu bab mahram. Dulu masa aku jahil, benda ni aku tak kesah, aku langgar sebab tak minat untuk belajar dan tak kesah benda tu semua. Tapi bila makin besar, aku rasa aku perlu berubah dan amik tahu pasal benda ini. Siapa kau boleh salam, siapa kau tak boleh salam. Itu semua benda yang bermain dalam kepala kita tapi kadang-kadang kita buat tak tahu dan langgar.

Jadi, ini adalah sedikit ilmu yang aku dapat dari internet yang rasanya aku boleh kongsikan dengan semua.


Carta untuk adam, teruna, lelaki, muslimin, men, gentelman and so on so on.

Carta untuk hawa, gadis, wanita, perempuan, muslimah, girls, woman and so on so on.

Sengaja buatkan wanita punya besar sedikit gambarnya, kerana yang banyak halangan sesama mahram ini adalah wanita sebenarnya. Post ini juga bertujuan untuk membantu sahabat2 wanita aku, saudara mara wanita aku, dan untuk 'beliau' yang selalu konfius tentang masalah mahram, siapa boleh salam, aurat dan sebagainya. Mungkin ada yang akan kata dalam hati:

"Eleh, dia pon ada buah hati, ye2 je nak post pasal mahram"

Nothing much to say, ya dulu aku jahil, sekarang kami sedang belajar untuk kearah yang lebih baik. Manusia tu kan suka belajar. Doa-doakan lah ya.

Insya Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...