Friday, February 11, 2011

Kamus Negeri Edisi Terengganu..

Ada orang kata 2-3 menjak neh aku da menngile sama ini negeri, TERENGGANU DARUL IMAN..
No, no, no.. you are wrong.. Aku sebenar nya da lama tertarik dengan negeri ganu neh, sejak kecik lagi rasenye.. Mungkin antara faktor2nya adalah:

  • Den suko bendero dieorang, sumpah simple, hitam putih.. Yeahh.. :)
  • Aku ada kenalan lama dari terengganu dan die hot.. Hehe.. 
  • Muzium negeri terengganu membuatkan aku terpesona even 10 kali aku pergi.. 
  • Aku seorang penangih kepok lekor.. :)
  • Salah satu negeri yang ada loghat sendiri, sama macam noghori, kelantan, perak, utara dan sebagainya.. It's special..
  • Den jeles sama Tuanku Mizan sebab dapat Raja Pemaisuri Agung Nur Zahirah, comel kot,.. Haha..
  • Aku suke tengok orang laki or pempuan pakai songket, suke ngat, sangat segak... and songket comes from....?? :)
  • Gadis mereka come, tarak tipu punya..
  • Dan setelah meningkat dewasa neh, aku baru tau bahawa ganu ada highway.. so balik umah mak mertua pon sonang nanti.. :)

Dan seperti biasa, mari bukak kamus negeri kite.. Kali neh kamus negei terengganu pulak ye..

*****************************************************


panah kettik - panas yang teramat sangat

comel lote - comel yang amat

ija naung - hijau kehijauan

sejuk ketto - sejuk yang sangat-sangat

itang letting - tersangat laa hitamnya

punoh jahnang - rosak

gugha bewok - gurauan yang menyebabkan pergaduhan

air geh tujuh yu pi / cak katung jogek-joget - air 7up (kuale beghang)

nakuk paik - penakut yangg amat

tinggi lonjong - tinggi sangat tinggi

nipih nayyang - sangat nipis

jabir/supek/plastik ghok-ghak - plastic bag je padahal

koghok - tengkorak

lapo perok - lapar (bahase ganu yang sering berangkai, sebut lapo mesti ade perut)

ngatuk mate - ngantuk (samela tak buleh pisah ni)

bodo do’oh lalu - bodoh sangat

gemok debbok - gemuk sangat

kuruh kering - sangat kurus

botok licing - botak licin (rambut)

beso jereguk - besar

gege - bising

suke glekek - ketawe menggelekek

ketor geggor - terketar2 sampai bergegar..hehe

manih letting - sangat manis

dulli mung - tak ambik peduli

letihsang - sangat letih

bapok gong - sangat besar

gong - sombong serupe

beghak nanang - sangat berat

ringang lepung - sangat ringan

makang k’kucing - dimakan kucing

kattok wong - katak (siap ade bunyi tuu)

dok tahu starang - tak tahu ape2

busuk kohong - busuk giler

agah - orang yang sombong

soheh dok munggg?? - ko ni biar betul!!

apah nyor - hampas kelapa

anguh letong - sangat hangus

bata golek - boaster/bantal peluk

pelok bronok - sejenis kuih yang diperbuat daripada sagu

bepang - sejenis kuih yang diperbuat daripada beras pulut

boloq woq - serabut

dok dang - tak sempat

ikang aye - ikan tongkol

ikang kerah ekor - ikan cencaru

lembek - tilam

meroh merang - merah sangat

memang dok arr - memang tak ar!!

musing ligat – berpusing-pusing

ngoyang - meroyan

nisang - gula melaka

skkek - sedikit

se`jek- masjid

sekut merri - iskut merrie

tawor hebbe - tawar gile

tohok - buang

tinggi sayuk – sangat-sangat tinggi

beso jallo - sudah besar(org)

pucak kesi - pucat lesi

bising bango - bising sangat

uduh sepang - hodoh

patoh riok - patah(tangan)

pendek kettok - pendek

leppok - buruk giler

wohulu - bahulu

panah kettek - panas yang teramat

paik nepang - pahit yang amat2

kuba balo - kerbau yang ada warna perang2 (orang nogori panggil kobau balau)

beng ikang - van ikan

kohong - busuk teramat

ah nganjing - meng anjing-anjingkan??? mempermainkan

kalng - maksudnya pensel

**********************************************
  • Loghat ganu kebayakkannya ditambah huruf "G" di hujung ayat.. eg: Makang ikang.. :)
Terima kasih pada mereka2 yang mendedahkan saya dengang dengan bahasa ganu neh, sampai aku pon terikut2 jugak.. Haha.. Mereka2 itu adalah:

Pateah Rahman (pengaruh ganu paling kuat)
Farz
Anah
Muni
Dira
Yana Mat Zain

Dan mereka2 yang pernah bercakap dengan saya menggunakan dialek ganu sama ada secara sedar atau tidak, terime kasih sebab mempengaruhi saya.. Haha..


~Na na na na na Ganu kite... :)

ItikBisik: Ibu, nanti den nikah ngan orang ganu buleh yo? Ado highway tu, takdo la jahanam kereto sedaro maro nak hantar rombongan meminang nanti, tak macam lalu kat guo musang tu, bukan eaa pakai 4wd kan.. Haha.. :)

3 comments:

Anonymous said...

hahahaha...ske bnor ngn ganu ek...mga2 anda jd org ganu eyk..

Wak Jul said...

ske ngat.. (: moga2.. amin..

Anonymous said...

perlu memeriksa:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...