Tuesday, December 7, 2010

Salam Maal Hijrah

Gud Morning Malaysi!!

Huh, mcm mat salleh, pagi2 lagi da speaking org putis.. Bukan ape,pagi neh aku agak ceria sbb hari ni da masuk tahun baru.. "Ape la ko neh itik, taun baru bulan 1 nanti la.." Dan kepada sesiapa yang ade hajat untuk katakan begitu pade aku, korang mmg tak patut bergelar seorang muslim.. Kenapa?? Sebab hari ni ada la tahun baru, 1432 Hijrah.. Maal Hijrah..Tahun baru bagi calender Islam.. Kita selame neh duk exited giler celebrate New Year bile time 1 January tu jer, siap main mercun bagai, cube kalu kite buat macam tu jgk time Maal Hijrah, buleh?? Sepatutnyer tahun baru ini la yang kite patut celabrate bagai sbb ianya macam satu titik tolak dalam kehidupan masyarakat islam.. Ianya  jugak adalah satu hari yang penting bagi umat Islam kerana pada hari ini la Rasulullah S.A.W. telah behijrah dari Kota Mekah Al-Mukarramah ke Madinah Al-Munawwarah..

Aku tak nafikan, aku pon selama neh bukan amik kesah sgt pon pasal Maal Hijrah neh, yang aku tau dulu, Maal Hijrah je cuti umum, takpyah g skola.. Tu je.. Tapi sampai bile aku nak biarkan?? Aku neh makin lame makin tue, dulu muke bebudak skung da hensem kacak bergaya matang sikit.. Bile lagi nak berubah?? Sekarang la masenye tau.. Takyah la nak kate "Ala, taun baru 1 aribulan nanti, aku pasang la azam baru nak berubah.." Aku klu dengar ayat macam tu, rase nak lepuk je muke sape yg kate tu.. Mmg pembongak la.. Jarang aku tgk org yg pasang azam, berjaye settel kan sampai ujung tau... Tak payah ckp org la, tokey reban neh pon same jer.. Huis, awal taun dulu bagai nak rak berazam, nak target SPM straight la, nak blaja btol2 la, tak nak ponteng la..Tapi diri sendiri tahu kite mmg tak larat nak buat tu.. Jadi azam tu ke laut, aku pon tah sesat kemane..

Jadi sekali lagi dalam hidup aku neh aku tempuhi Maal Hijrah.. Azam ttp pasang jugak, jadi tak jadi, blakang kire.. Dulu ak slalu pasang azam time 1 January tu, tapi kali neh aku nak pasang azam awal sikit, nasib baik Maal Hijrah taun neh dekat2 ngan NewYear 2011.. So azam neh buleh diawal kan sikit.. Pasang azam time Maal Hijrah ni untung sikit, disebabkan ianya satu peristiwa penting dalam Islam, mungkin ade sedikit "keberkatan" disitu kalu aku berazam ari neh.. Setelah dipulas2 kepale hotak aku neh, akhirnye aku dapat pilih ape azam aku tahun baru Hijrah neh.. Sikit yoo.. Tak berani la nak azam bebanyak, kang kembong plak..

Antarenye :

  • Den pikir la kan, den kalu buleh taknak tinggal2 sembahyang ni lagi lah.. Bukan selamo neh den tak sembahyang, tapi ado jugak la 2-3 fardhu yang ter'miss atas sebab malas.. Jadi den raso den nak try buang sikap maleh tu supayo dalam kubur nanti malaikat Mungkar Nangkir tak tanyo banyak sangat.. Kan3??
  • Satu lagi den raso nak buang sikap "tido lopeh subuh".. Kalau nak tau la, azam neh aku da guno untuk yg ke 4 kali nyer.. Dan satu pon tak penah menjadi.. Tapi takpo, taun neh den tanam laie azam neh sobab den ingat posan omak den "tido lopeh subuh ni, nanti rozoki tak masuk" Bilo sebot jo pasal rezeki, aku mmg alert, even adik aku makan tak abis pon den jerkah kat telingo dio.. Inikan pulak pasal rezeki den sendiri.. Selame neh bukan aku sengaje2 tido, ak ter'genero ( Banyak la alasan ko itik )   -____-"


So kalian2 sume menjadi saksi azam aku neh yer.. Lengkap satu taun nanti, aku cite kan la bahawa azam neh menjadi atau tidak.. Da la, den nak g mandi, ade kenduri kat Gombak..

Chow!!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...