Saturday, December 4, 2010

Mereka bersuara kerana mereka nampak..

Salam..

Baru lepas balik dari dinner kat luar, ngan family.. Ayah drive g kedai yang biase kiteorg makan.. Kite orang panggil kedai tu “Kedai Batu”. Kenape kite orang panggil kedai batu sebab kedai tu takde name even da bertaun2 meniage kat situ, da untung puluh2 riban tapi masih takde name.. Tambahan pulak kedai tu memang banyak batu, batu kongkrit, batu hiasan, batu jalan, batu sungai, sume jenis batu la ade kat sekitar kedai tersebut kecuali batu nesan ngan batumalai. Aku pon tak tau ape modus operandi tokey kedai tu taruk batu banyak2 kat kedai die, agak nye batu2 tu sume pelaris perniagaan, ish3, dose dowh tuduh orang macam2.. Tak baik jatuhkan bangsa sendir woo..

Sampai je kedai tu, kite orang oder macam biase, ikut tekak masing2.. Kedai tu agak bagus la sebab sume jenis makanan die ade, western bagai, pen prise (france fries), ciken cop la, pish and cip la,segala datuk nenek ade, ngan satey nye, roti canai la,die punye chef utk tomyam original from Thailand, die pnye chef utk western original from Los Angeles (wannabe) Huh, da macam sotong tue ak tgk chef die tu, muke da macam wak jawe, sebok nak highlight2 rambut, blonde lak tu..awak tu lelaki melayu, buat la gagah skit.. Heish, tak kuase mak..~

Dan aku seperti biase, pergi mane2 pon, aku akan perhatikan setiap kelakuan orang sekeliling aku, dan ditakdirkan pulak aku nampak meje depan aku tu ade sekumpulan remaja perempuan, dalam 6-7 orang macam tu, tak hot sgt; xl jer.. Tapi aku perasan dari mule aku sampai, die org beborak tak hengat dunia, ketawa sampai goncang2 meje, suare pulak kalau buleh nak lawan volume tb kat depan tu, makin lame makin galak beburak, ditakdirkan tuhan family aku ni jenis yang suke comment org, ade yang tak kene sikit, mule la bisik same sendiri.. ni la salah satu kelamahan keluarge aku neh, tak baik cakap belakang, kalau betol tak suke, g tegor, ckp depan2.. takpe2, ape2 pon, ak ttp syg family aku..

Time tu mak aku da mule mengomel2 ngan adik aku, bebudak tu bising la, tak reti jage adab kat public la, anak dare sembang kuat2 la, dan segala isi perot kluar la.. Dan salah satu ayat mak aku yang aku perasan adelah “tu mesti bebudak kolej  ******** kat ujung sane tu.. Student ape mcam tu, tak jage adab langsung” Aku senyap jer, senyap bukan sebab aku sakit gigi, tapi sebab aku teringat ade sebuah “keluarga” yang suke buat “gegey” kat kedai makan!!! Ye, kamo.. Gegey group!! Dengan menggunakan otak aku yang berkapasiti 512 megabyte neh, aku berfikir sejenak.. ape agak nye orang kate time bebudak gegey ni buat bisim kat kedai makan?? Mesti same dengan ape yang mak aku cakap tadi.. takde adap..

Hmmm.. Terkaku aku sekejap sambil imbas balik satu persatu muke bebudak gegey neh yang pastinye tak reti malu kat public.. Ape la agaknye tanggapan orang kat kite ye?? Dah la bawak name UiTM, kalau student die pon macam nie perangai, tah hape agak nye jadi la ngan mase depan negara nanti..(jauh btol aku pikir) Aku rase la kan, kite patut control2 la skit ke’galak’kan kite neh mase kat public, bukan ape, tak sume orang buleh terime perangai macam neh, certain org akan kutuk kaw2, kate kan la time die nmpak perangai kite neh, die ckap pulak “macam ni punye perangai, tak kemane lah tu..” Mulut org, sape tau.. Woooo..tu kalu sorang cakap macam tu, kalu da 40 org cakap bende yang same, memang tak ke mane la ko..future gelap jer.. Mintak ampun la..

Huh, so ape macm geng??Den cerito yo, ekau pikir la sendiri.. Ade bantahan?? Sila comment..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...