Tuesday, December 21, 2010

Masalah Cinta Lagi..

Hey kalian..

Entry kali neh agak jiwang sikit la kot.. Bukan ape, aku neh da lame tak tolong orang selesaikan masalah cintan cintun neh, dulu aku rajin la.. Dulu aku memang suke amik tau kesah orang lain dan bile mereka2 ni ade masalah terutamanya masalah cintan neh, aku la orang yang mereka cari.. Harharhar!! Megah sikit la kali neh.. Bukan senang nak cari orang yang sudi mendengar macam aku neh kan??

Buleh diketogorikan sebagai Dr. Love jugak la..  Masalah cinta orang lain buleh settle kan tapi masalah cinta sendiri tak abis2 sampai sekarang.. Awek pon takde, sebok nak tulun carikan awek untuk orang.. Chett.. Tu yang den lomah tu.. Membujang jo lah kau yoo.. Nasib ko la bai..

Untuk tidak membuang masa, aku nak keluarkan balik kemahiran lame aku yang da berkerak neh dan cube utk selesaikan masalah budak sorang neh.. Budak neh sebenarnyer da lame mintak tulong kat aku, die selalu mintak den tulis motivasi utk die kat fesbuk, mane cukup ruang nak tulis bebelan aku neh.. Skung neh aku da ade ruang utk menulis, so harap2 ko singgah la yo kat reban neh utk tgk ape jawapan untuk sume soklan ko selame neh.. ok?? Here we go..



**************************************

(Atas dasar hormat dan budi bahasa, nama serta tempat dirahsiakan)

Masalah:

Cik A (bukan nama sebenar) telah mengadu kepada Dr. Dzly (ceh3) tentang masalah nyer.. Nak kasi senang cite, die neh telah ber’couple ngan pakwe die selama hampir 5 tahun.. Tapi atas dasar yang aku sendiri tak tahu, tibe2 die telah putus.. Korang2 bayangkan la, da 5 tahun menumpang kasih, menyulam sayang kat laki tuh, tup2 die putus.. Sape tak gilo bai?? Habis air mate darah, air mate duyung pon keluar bagai.. Dan die bertekad untuk melupakan laki tuh suapye hidup die lebih tenteram, tak yah lagi nak perah2 air mate dah.. Tapi biase la sifat manusia neh, sifat negative memang tak buleh buang dalam diri neh..  Tindakan yang diambil adelah dicanang nya satu dunia, termasuk kawan2 die, kawan2 fesbuk die bahawa die mmg da menyampah dan benci ngan ex die neh.. Kekadang tu penuh top news fesbuk aku tu ngan status die, “Hate him”, “Benci ngan die” dan segala caci maki kluar la.. Tak la teruk sangat sebenarnyer tapi aku saje nak kasi panas cerite jer..

TAPI hati perempuan neh mmg lembut.. Walaupun die tulis memacam pasal ex die neh, tapi hakikatnya dia tahu bahawa die tipu diri sendiri, hati die masih sayang kat ex die tu sebenarnyer.. Memang la kan, 5 tahun bai, bukan sekejap, kalau sekolah rendah tu da nak dekat amik UPSR da tu, kalau amik degree tu da abis da.. Memang patut la die still ade rasa sayang kat ex die tuh.. So itu la masalah nyer, die still tak buleh lupakan pakwe die tu even die da caci maki kat satu dunia pasal ex die tu..

Penyelesaian:

Huh.. Aku sendiri pon tak tau la nak cakap macam mane pasal masalah neh.. Takde benda sangat yang aku buleh tolong, kalau buleh pon aku cume boleh bagi kata2 semangat kat ko la yer.. Sebenar nyer macam neh la, cinta neh kadang2 buleh jadi simple, kadang2 buleh jadi rumit.. Kalau aku la ade kat tempat ko, aku pon agak susah nak lupe kan bekas tupperware aku tuh.. Tapi even aku da caci maki die kat fesbuk sekali pon, aku sendiri tahu yang aku mmg still sayang.. So no need utk tipu2 neh.. Yang ko da tulis tu, biarkan.. Janji hati ko tahu bende sebenarnyer.. Camni la, kalau betol ko still sayang kat mamat tu, gi cakap elok2 ngan die, mane tau buleh rujuk balik ker.. Tapi kalau ko still tak buleh terime die, stop for a while, then renung balik.. “I’m still young, buat ape nak sedeh2 pasal itu jantan??” Aku tak tahu atas sebab ape korang break, tapi kalu pasal die ade perempuan lain, dengar neh..

“ Mak abah aku pesan, kalau da bosan ngan sesuatu mainan atau barang, sedekah kan la kat orang lain, nanti beli la mainan baru, macam2 jenis ade kat kedai tu”

Giler kan ayat?? Hahaha.. Tapi jujur la, tak rasa bodoh ker nangis pasal cinta?? Better ko tumpahkan air mata ko tu untuk Allah, besar faedah nye.. Even sedih macam mane sekali pon, jangan la show off kan air mata tu, be strong..

Itu jer aku mampu tolong ko, selebih nyer ko patut renung dalam2, pikir balik ape sebenarnyer yang punca break??  Dan cari la penyelesaian nyer..

Die curang?? – Gi jahanam sama die, gi cari baru sebab kalu korang rujuk balik pon, kemungkinan utk die curang sekali lagi lebih besar..

Ko curang?? – Better ko berubah sebab kalau ko da kahwin nanti, tak kan ko sendiri nak jadi punca penceraian?? Perubahan datang dari diri sendiri..

Miss communication?? – Gi jumpe ngan die balik, cakap elok2, terangkan bende yang sebenar da kalau die jenis yang paham bahasa dan ada timbang rasa, die akan paham dan terima ko balik..

Tentangan keluarga?? – Tu memang satu masalah yang tak dapat elak, keluarga tau ape yang terbaik utk ko.. So, ko tenang dulu then lame sikit, family da kembali cam biase, mase tu baru cari baru tanpa pengetahuan family ko.. Hahaha.. Bagus kan??

Cemburu?? – Cemburu tak sepatut nya masalah besar sebab cemburu memang patut ade dalam setiap perhubungan dan ia akan membantu perhubungan jadi lebih erat kelak..

Paras rupa?? – Pakwe ko tak ensem? Tu pasal ko tinggalkan die?? Natang betol.. Kalau sume pempuan cantik nak cari laki hensem, laki muke cam mamat Korea, pastu laki yang muke melayu standart2 neh nak humban mano?? Jadi tiang letrik jo?? Tak buleh la memilih berdasarkan paras rupa jer, pilih atas dasar hati dan budi, baru kekal..

Rendah diri?? – Ko orang biase2 sedangkan pakwe ko orang berada, sebab tu ko tinggalkan die?? Jangan la macam tu, kite neh sume sama jer.. Tak de cam dalam cerita “2 Darjat” tu.. Orang kaya sama orang kaya, orang biase tak layak.. Even berada sekali pon, bukan pakwe ko tu, abah die yang kayo.. Die tu still ade hati cam orang biase, still perlukan cinta dari orang jugak, bukan dari kuda laut..

Faktor jarak?? – Ko duk kampong, pakwe ko duk bandar.. Cinta tak buleh dipisah berdasarkan jarak.. Penah dengar “Cinta Antara Benua”?? Tu lagi dasyhat.. Tapi still boleh loving each other jer.. Yang penting hati setia dan percaya satu sama lain.. Tu jer..

Orang ketiga?? – Yang neh den suko, ko pass alamat minah tu kat den, biar den culik dio pastu den hantar die kat lorong gelap kat K.L tu, biar kene kokak ngan Mat Pet kat situ.. Hahaha.. Suko na amik pakwe orang, biar die raso camnor sakit nyer..  Kan3?? (:

Da la, aku rase macam melalut sikit la entry neh, bukan nak tulun ko tapi more too luahan perasaan aku.. Hahaha.. Mano yang terase tu, sedar la yer.. Sekadar bercerita dari kita untuk kita jer.. Mintak maaf kalau terasa..

So untuk Miss A, neh la sebenarnye aku nak story kat ko dalam fesbuk tu tapi disebabkan factor ruang dan kesesuaian, aku tak dapat la bercerita kat situ dan sini je la medium yang aku buleh gunekan utuk membantu ko.. Ok?? Ade pape buleh roger2 aku yer.. Thanks sebab sudi kongsi masalah ko ngan aku.. Aku tolong ape yang mampu jer..

Thanks jugak pada mereka2 yang sudi singgah reban neh..

Chalo..

2 comments:

Anonymous said...

mslh bdk 2 sme la cm ak...huhuhu
bkn snang u lpe kn c die stlh 5 thn ku knl...=(

misz nana said...

hehe.. leh jadi dr.cinta neh :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...