Monday, December 6, 2010

Mari Belajar Loghat Nogori..

hey kalian..

Arini aku rase nak buat entry tentang loghat Negeri Sembilan.. Mesti korang bosan kan aku duk cite pasal n9 je.. Aku bukan ape, kan aku da penah cakap dulu, bile bercerite pasal negeri sembilan, aku jadi seronok dan exited sebab aku tahu.. Salah ke aku nak mendedahkan salah satu budaya atau loghat yang ade kat Malaysia ni?? Kalu kite tak jage adat serta bahase kite, sape lagi nak jage?? Mutuhusamy?? Low Ah Beng?? Kite la orang melayu yang patut terus bercerite tentang bende2 macam neh supaye generasi akan datang tak lupe..



Ok2.. Enough with membebel.. Jum kite blaja loghat Negeri Sembilan..

1. Kalau huruf ‘r’ duduknye kat memulo atau kat depan, atau kat tongah-tongah perkataan, secara automatik akan jadi ‘gh’..sonang yo ni…..
** r = gh ; kalau kat dopan or tongah-tongah perkataan

Contoh-contohnyer..

ramai : ghamai
Perak : Peghak
kerak : koghak (lain lak deh..)
baru : baghu
lari : laghi
rabu : ghobu (ni lain sikit..)
rosak : ghusak (ni pn lain gak..)
raya : ghayo 

2. Kalau huruf ‘s’ duduknye kat hujung perkataan, selalunyer akan b’tukar jd ‘h’ atau ado jugak yg jd 'ih' atau ‘sh’..
** s = h/ih/sh ; kalau di hujung perkataan

contoh2 nyer..

malas : malEh
puas : puEh
keras : koghEh
terus : toghuih/toghush
putus : putuih/putush
bilis : bilih/bilish
tulis : tulih/tulish
garis : gaghih/gaghish

sebutan nyer plak kono la tgk huruf vocal sebelum nyo; jgn lak main bantai yo..tak semestinyer tukarkan huruf2  yo..kang lain lak bunyi eh + laghi lak maksud..

******************** end ********************

VOCABS

sey / den                   - saya
bongak/mongak        - tipu
bEga                           - degil (dogE)
capuk                         - bertompok-tompok/x rata
kain sal                      - tuala
kombong                  - sakit perut
robeh                         - hujan renyai2
tempieh                    - air hujan yg masuk kedlm rmh
batat                          - keras (kuih)
ompuk                       - dah terlebih masak(merujuk kpd mknan)
pangkin                     - tempat duduk/bersantai
cunek                         - suis
ponyogan                 - pemalas
benyek                      - hancur
ontok-ontok              - diam
godang                      - besar
ghoba                        - selimut
tepen                         - mangkuk tingkat
kilir                             - hilir
sosah/sobat             - pukul
colek                          - usik

EXAMPLE

Koba - beritahu
Cth Ayat: Den dah Koba'an, jangan poei kek topi sungai tu. Kan dah Kono.

Podeh - Pedas
Cth Ayat: Podeh bona sambal udang tu.

Ambik - Ambil
Cth Ayat: Poei ambik buah kelapo tu, den nak masak gulai ni.

Copek - Cepat
Cth ayat: Cubolah jalan copek cikit, kot tetingga bas nanti.

Banyak lagi yang buleh dirungkai tentang loghat n9 neh, tapi aku rase cukup lah pengajaran yang basic2 neh, sekadar untuk belajar bende baru kan.. Kalau ade pape yang tak puas ati ke, salah ayat ke, minta map yo.. sey pon orang biaso yo.. budak2 laie.. banyak bondo nak kono blaja..

Ape2 pon, den banggo ado darah anak noghori even separuh.. separoh laie Jawo.. Ado maso nanti, den cito pulak pasal loghat jawo yo..
Chow!!!

Lepah ni kawe crito plop pasal loghat Klate deh.. Kawe nok gi make meta..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...