Tuesday, December 7, 2010

Give Thanks To Allah..

Meleleh kot..

Baru balik dari Gombak, perut masih kembung akibat melayan daging kambing bakar.. Perh..hingga menjilat ekor kucing la.. ( Nanti aku cite pasal jilat ekor kucing ) Bukan ape, ade majlis cukur jambul cucu atuk Hussin..  Die buat kenduri sikit.. Siapa ini Hj. Hussin?? Loyar?? Ahli Musik?? Die neh sebenarnye kire sedara mara sebelah family jawa aku la..Kalau nak tahu Hj. Hussin neh orang paling kaya Kat Kampung Bendahara tu.. Nenek aku cakap la.. Den cayo yo.. Die punye rumah kecik sikit je dari gudang.. Uish, kalu masuk tu, mau sesat.. Tu pasal ak tak masuk (padahal nak cuci mate kat luar) Hahaha.. Hj. Hussin neh ade anak yang tip top punyer, sama ada laki baik pon perempuan tapi sume da kahwin lar..sume anak die berjaya, ade yg jadi ushawan la, tokey bank la, tokey studio gambar la dan even sume da kawin pon, badan still mcm bujang aper..Anak2 die jgk mewarisi kekayaan bapak dieorang.. Anak2 dieorang neh sume kahwin ngan stok2 model jugak.. Aku tak dapat nak story kan la keadaan sebenarnyer tapi yang pasti sume cucu2 si Hj. Hussin neh pon stok2 iklan ubat gigi punyer..  Mmg cun.. Ade yang 2-3 org cucu die blaja kat oversea.. Biler balik Malaysia jer, rupe sume da mcm mat salleh  Tu yang aku maleh nak masuk dalam rumah tu, orang duk sebok marhaban kat dalam, mate aku pulak sebok duk meraban tgk orang.. Haha.. teruk perangai aku..

Aku pon sebenarnye masih memikirkan jugak ape tujuan aku sebnarnyer cite pasal keluare Hj. Hussin neh.. Hahaha.. Aku bosan sebenarnye, tu pasal cite pasal orang lain..  Takde la, bende yang aku nak tekankan kat entry neh adelah ayat yang kite slalu dengar neh “laki yang baik adalah utk perempuan yang baik” dan aku nak tambah sikit “bila mencari bakal isteri, pandang lah agamanya, keturunannya, hartanya dan pabila kalau kamu mencari agamanya, nescaya hidup kamu akan bahagia” lebih kurang gitu la ayat nye..

Aku mmg salute keluarga Hj. Hussin neh.. Bini die orang biase jer tapi mmg dalam keturunan yang baik dan mereka dpt anak2 yang mmg baik.. Even Hj. Hussin neh kayer giler, tapi die tak pernak megah.. Die mmg rajin bersedekah, tolong orang yang tak mampu TANPA publisiti.. Aku dapat tau neh pon setelah aku pakse mak aku cite, kalau tak takde sape tau kebaikan Hj. Hussin neh.. Hidup die berjaya sebab die tak penah lupe nikmat Tuhan yg die dapat.. Anak2 die pon sume study luar negeri punyer.. Sume berjaya dan biler kahwin plak dapat isteri @ suami yang mmg baik budi, dapat pulak cucu yang mmg comel..  Jeles kan?? 

Aku kalau buleh nak ikut sikap Hj. Hussin tu.. Buat baik kat org, sedekah.. Giler best.. Untung2 plak dapat bini dari keturunan yang baik2, hidup senang, dapat anak yang berjaya plak.. Ya Allah, mmg bersukur giler2 la.. So, pada sesiapa yang tak paham tu, biar aku tolong buat rumusan utk korang..

  •           Kalau nak hidup senang di hari tua kelak, kene la ade anak2 yang berjaya, yang kenang jasa mak bapak..
  •           Kalau nak dapat zuriat yang berjaya, yang kenang jasa mak bapak, yang baik budi adalah hasil daripada benih yang baik..
  •           Kalau nak hasilkan benih yang baik, kene dapatkan isteri atau suami yang tergolong dalam golongan yang diredhai Allah..
  •          Nak dapat isteri atau suami yang baik, kita kenalah menjadi org baik dulu.. Baik dalam erti kata jaga hubungan dengan Allah, dengan Ibu Bapa dan juga dengan masyarakat..


So pokok pangkal nyer kite.. Kalau kite berubah kearah yang lebih baik, insyallah hidup kite kelak akan jadi lebih baik.. Aku bukan saje2 nak membebel petang neh tapi nak ingat kan kite2 neh yang sering kali lupe untuk bersukur.. Bile bersukur, tuhan akan tambah rezeki kita lagi.. Ape yang kite dapat sekali pon,  baik ke buruk ker, please say da word, Alhamdullilah..

So, word of da day is “Thank You Allah”



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...