Friday, December 10, 2010

Da Part-timers!!

Sebelum aku masuk Unibersiti neh, aku dulu pernah kerja.. Keje ape?? Dimane?? Sebagai ape?? Banyak betol yang buleh dicerita kan.. Sabaq noo..


Dimanakah ini?? Ini lah International Islamic University Malaysia (koya ckp org putih) atau lebih dikenali sebagai UIAM.. Ni main campus die kat Gombak.. Aku dulu kerje kat sini sebagai clerk jer.. ( hey alin, aku eje clerk btol ok ) Office aku kat bawah sekali, bawah tangga besar tuh.. Cam maner aku buleh dapat keje kat situ?? Haa..my mom keje kat situ la, die admin kat situ, so aku bekerja sebumbung ngan mak aku..ya, datin roziah tu..haha.. sape buleh bayangkan kerja sebumbung ngan mak sendiri mcm mne?? banyak kelebihan die kot.. nanti aku story..

Ade jugak orang tanyer, "ko da keje kat situ, nape tak blaja jer kat situ trus?" Aku tak ditakdirkan utk study disitu sbb aku tak layak masuk situ.. ko nak suruh aku blaja ape kat sane?? usuludin?? medic?? ko mmg nak tgk mase depan aku gelap kan?? haha..aku tak mahir bende2 gitu.. aku ditakdirkan utk berurusan ngan buku, library, arkib, muzium, komputer dan segala bagai yg berkaitan la.. so ak dicampakkan ker UiTM.. sob2..

Berbalik kepade kerja aku tadi.. Aku start masuk kerje pada bulan sabit merah Oct ker Nov.. Lupa suda.. Tapi yang pasti seminggu lpas aku abis SPM, ibu trus offer nak keje tak.. Setelah seharian aku pikir punyer pikir, akhirnyer aku buat keputusan.. AKU NAK KEJE.. ( wah galak ko yer ) tetibe plak ibu pesan.. " kalu keje office neh kene pkai kemeje, sluar slack.." What Da Fish.. sluar slack??? aku mmg anti btol ngan menatang neh.. lagi2 jenis kain yang licin.. sumpah geli kaki aku klu pakai.. tak tau la knpe jadi mcm tu.. kene sumpahan sluar slack kot... ok, tak klaka..aku benci ko -___-

Besok nyer aku g keje pkai sluar slack ngan kemeje.. tuck in kot.. mcm bodo..haha.. Mule2 aku lepak2 dlu kat meje mak aku pastu secara tibe2 aku ternampak seekor makhluk ni masuk ikut pintu ( mesti la msuk ikut pintu pandai ) aku ingatkan die neh staff baru kat sini sbb aku mmg kenal sume staff kat office tu kecuali die.. Budak baru la kot.. Nak diringkaskan cerita, die mmg budak baru dan aku jumpe die kat bilik kerje kiteorg.. Now we call that room "2nd Clubhouse.." Tempat kerje aku kat belakang, file room atau dikenali sebagai "Clubhouse" Haha..

Dan setelah berkenalan ngan makhluk tersebut, baru la aku tau insan neh bername rupenye, Mr. Azri Ifwat..


Die la Ari, name yg aku sebut2 sebulum neh..Muke die mmg cam insan yg tak berdose kan tapi die neh la sebenarnyer kepala segala aktiviti2 yang galak.. Kepala die mmg out.. Tapi jangan main2 woo, MRSM kot, budak pandai, sambung study pon Science neh, perangai cam bebudak tapi otak genius.. Bagus, aku suke mcm neh.. Dan kiteorang mmg bersahabat baik sampai la hari neh.. Die jgk la insan yg slau teman kan aku utk menjelajah kotaraya Kuala Lumpur.. xoxo..

Sehari selepas kami berdua kerje kat situ, sedang aku duk membelek2 file kat belakang tu, aku nak bawak jer file tu ke depan, tetibe aku nampak satu lagi makhluk kat kat tempat Ari buat keje tu.. Ianya perempuan dan aku terpinge2.. "Macam mane bru sehari keje si Ari neh da ade partner, natang btol.." bisik ku dalam hati.. Rupe2 nyer die jugak adelah staff parttimers kat situ.. Name nyer Miss Zafiqa..


Cam jantan kan muke die?? Hensem kot.. Haha.. Die la ika @ mok yg aku duk canang2 sebelum neh.. btw, sori ika sbb aku lupe name ko dan aku panggil ko pika ari tu.. aku keliru name ko ngan sorang kawan aku tu, penguin!! haha..Ika neh same cam budak2 perempuan lain, die pkai tudung, die ade "itu", die ade "ini"..Like normal.. Cume yang special nyer die hensem.. Istilah cantik tu bukan utk die, die lebih prefer "hensem" dari "cantik".. Why?? Tanyer die.. Haha.. Die pon mmg kepale tak buleh blah punyer, joke kuat, kasar lak tu, mcm jantan.. Tapi takpe, u r only ma friend ika; yg hensem.. (:

Setelah mengharungi detik2 kejaye bersame2 di office tu, kiteorang mmg da jadi kawan baik.. Macam2 peristiwa yang kami hadapi bersame.. Antara nyer..

  • Sky, mamat bangla yang bijak, die buat master kot; yang kerja bersama Ari ngan Ika everyday dan trademark die yang paling tak buleh blah, die akan ckp "Assalamualaikum" sebelum masuk ke bilik kerja DENGAN menggunakan lenggok bangla.. Korang bayangkan la mcm mane bunyik nyer.. Haha..
  • Membantu aku dalam menyiapkan kerje filing kat bilik belakang yang macam haram banyaknyer.. Bayangkan bilik yang penuh ngan file2 student tu hanya diupah aku sorang utk settel kan kerje nyer, mmg giler.. Sampai korang tolong aku pon buleh tak siap lagi, ni kan pulak aku buat sorang2, mmg tak gerak.. Aku pernah tertidur kerane terlampau muak dengan kertas yang terlampau banyak tu.. 
  • Dun forget Abang Zul Besar.. Haha.. Student lepasan History yang mmg giler2.. Undercontrol kadang2.. Tapi die mmg genius.. Tak banyak student History yang ade perangai happening mcm tu, kebanyakkan mesti muke ketat sbb asik pikir pasal sejarah.. ( Shit, aku benci sejarah!! )


Ingat lagi time kiter rehat?? Slalu nyer kiteorang akan lunch break pada pukul 1.00pm mcm tu tapi biase la pekerje bangse kite neh, slalu sangat lunch awl.. Kul 11 lagi kadang2 kite da keluar makan.. Haha.. Bos cari kot, and one more thing, kami tak panggil pos, kiteorang just panggil auntie, abang, kak and Dr.. tu je name 2 yg wujud kat situ.. Haha.. Mesra kan?? Dan aku buleh panggil P.A kepada seorang Dr. dengan panggilan ibu, sbb ape?? sebab die ibu aku..Haha.. Ibu aku P.A kepade Dr. Shamsul.. 

Banyak kelebihan yang kiteorang dapat kat sini atas dasar kami part time jer, dan kami sume anak2 dan anak2 sedara staff UIA.. Kami buleh buat ape2 kerja dalam office tu, kalau rase bosan duk bilik filing lame sgt, gi tolong jage kaunter ngan Kak Siti ( miss her so much ).. Kalau ade meating, ade makanan yang lebih tu, kiteorg yang cekik dulu.. And da best thing is setelah 1 minggu jer aku keje kat situ, aku buleh tukar pakaian ke pejabat ikut sedap tekak aku.. Haha.. 


Pernah tak ko tgk org g keje pakai cam neh?? Jarang kan?? Pakai selipar pink lak tu keje kat office?? Hati kering.. Ni baru Iqa time nak g keje, kalu aku jgn cakap la.. Takde gambar jer nak tunjuk.. Aku pergi kerja pakai kemeja lgan panjang, lipat sampai siku, pakai jeans hitam, baju taruk luar, pakai selipar All Star warna hitam, rambut tak yah cakap.. mmg tak beradab kan?? Haha.. Ari pulak beradap sikit tapi kekadang kerek jgk, pakai selipar warne orange g keje, rambut pon mcam tak pernah jumpe sikat..mmg cam tuttt.. Hahah.. Kite orang sepatut nyer kene la pakai formal sbb nak jage sahsiah rupe diri kat pejabat kan, hari2 berurusan ngan orang ramai kan.. Tapi diesebabkan kami nih mmg hati kering, takde sape berani tegur.. Haha..

Ingat time kite pegi lunch?? Kite beli makanan or bawak bekal (jimat duit) pastu bawak g clubhouse kat belakang sedangkan tu tempat aku buat kerje tu.. Kite buleh bantai makan2, gelak tak hengat, lagi2 bile time aku duk sorang2 belakang tu, korang pakat2 sergah aku, anak harun btol.. da la belakang tu sejuk, penuh ngan rak2 besi la tu, sunyi.. Kalu aku mati dalam tu, kompom takde sape tau.. Huhuhu..

And da best part time kite ponteng keje!! Sume neh berlaku tanpa dirancang.. Niat nak g lunch KFC kat Giant Batu Caves sambil beli hadiah utk birthday mak aku pastu kite bantai pulak gi Jusco Wangsa Maju.. Ika punye pasal, die yg drive kiteorg kat situ..Tah hape punyer setan da masuk dalam badan sampai timbul niat nak ponteng keje ari tu.. Da la kat office tak cukup tangan staff nak buat kerje, kite bantai ponteng pulak.. Tgh syok layan arked kat Jusco tu, tetibe lak Kak Farah call "Korang sume kat mane?? baik balik office skung!!" Time tu baru la sedar ko tu da buat salah.. Baru la tergese2 nak balik dan terkemut2 sambil buat muke tak bersalah.. Tapi aku bijak sikit, masuk ikut pintu belakang dan trus masuk bilik fail.. Tak lame lpas tu settel pastu kite balik.. Hahaha.. Tapi sempat lagi taruk hadiah mak aku kat dalam peti surat tu.. Tq Iqa sbb tlg aku buat surprise utk mak aku..

Haaa.. banyak memori aku ngan korang2 neh.. Aku rase persahabatan kiter neh baru nak sampai setahun tapi die punyer kamcing tu macam adik beradik.. Thanks Ari, thanks Iqa, thanks everybody.. 



Da Part timers!!

Ingat sampai mati..xoxo..

Chow...

1 comment:

Anonymous said...

hahahah.. xoxoxo.. :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...