Friday, December 3, 2010

Cerita Seorang Sahabat..

(post neh khas utk Mr. Muis)

Dalam rintik hujan malam neh, tiba2 memori lama datang singgah kedalam minda ku. Memori zaman seluar hijau, lencana di dada. Bamboo River Institute of Technique Selangor menjadi tenpat asal memori tersebut.. Lantas satu nama terbit di celah otak aku, Ibnol Muis Bin Dato’ Rathi Arzani.. Haha.. Byak memori aku dengan beliau..

Coach,

Ingat lagi tak mase kite mule2 jumpe dulu? Hahahaha…aku tak ingat..-___-

Tapi yang  pasti, kite berdua start rapat time dalam dorm.. Mule2 ingat dorm je same, rupenye class pon same.. Tpi mule2 katil kite tak berape dekat, ko kat side bebudak nerd, aku kat side bebudak cool, tapi aku mgaku la, aku takde kawan sgt time tu, so aku pon mengendeng2 kat ko.. Sehingge la katil kite jadi sebelah2, tingkat atas.. Hahaha.. Tiap2 malam, atas katil tu jgk la kite beburak bagai nak giler, ketawe tak hengat, m’bahan org macam tak takut dose dan atas katil tu jgk la kite bergaduh.. Hmm..seronok giler time tu..

Ingat lagi tak time kite dalam kelas??

Mase tu kite form 4, budak baru.. Tapi time tu ak da knal skit ko sbb kite satu dorm.. Tapi dlam class aku duk ngan Pizi dan ko duk ngan sape arr?? Daus kan?? Tu sbb ak pikir nak blaja je time tu, tak pikir kwan sblah, tu psal aku bantai duk dpan skali, dpan meje cekgu.. Hahaha..  Tapi bile masuk form 5, kite mmg da rapat time tu, aku chop duk sblah ko dulu sbb time tu ak da nmpak potensi aku dpt ‘a’ yg byak utk SPM klu duk sblah ko, tpi hampeh.. ko ngan aku same je setan nye..Haha.. Aippp, tpi 4A dri 8 subjek, kire ok la kan.. Dalam kelas pon kite bukan main galak lagi, ade time kosong je, mule la bukak story, pasal pempuan la, bahan cikgu la, yg tak buleh blah hari2 wajib bahan Halim Apis.. Sumpah kesian die dowh.. Haha..tapi time blaja kite mmg khusuk, time Manisah ajar math, aku mmg tak buleh masuk, ko ok jer time tu..Tapi time Aziah ajar, ak mmg khusuk sbb AKU PAHAM.. smpai tang Sejarah, aku blur.. otak aku time tu pikir nak fly je blik umah tpi bile aku terlelap skit je, ko trus kejut aku.. Thankz bro sbb slamatkan aku dari balingan kapur Cikgu Siti, bebelan si Shikin time aku terlelap.. Hahaha..

Ingat lagi tak time kite fly??

Even tak la selalu sgt kite fly tapi memori yg paling aku ingat time aku, ko, Ayol, Omar, Kidi ngan Pejol fly ikut jalan padang.. Haha.. Kite tak lalu ikut pintu dpn sbb kite takde card outing, pak guard mesti tak kasi kluar punyer.. Akhirnye kite lalu padang nak pegi kearah tembok tepi skola, ak time tu tak pernah2 tau tembok tu buleh tembus jalan besar, yang aku tau kat situ ade longkang gile bab* punye luas.. memang tak buleh lompat la.. Tapi setelah lompat parit kecik, jalan mengereng sambil muke hadap dinding sbb tak nak jatuh lam longkang besar tu, dgn semak samun nyer macam hutan hujan.. pastu ceroboh lak kedai jual bunga utk smpai ke jalan besar.. tak abis ngan tu, nak naik bas pon kene kejar..mcm bodo je kejar bas.. Hahaha.. akirnye naik bas dan sampai jgk kat The Store.. Tak rase bangang ke time tu, sanggup hadapi cabaran yg mcm latihan PLKN semata2 utk pergi the store?? Kahkahkah.. tu je yg ade time tu..sabar jer lah..

Pastu da puas enjoy, time nak balik pulak.. Da pikir plan dari dalam bas lagi, mcam mane nak masuk balik..  Pikir punye pikir, sepakat sume org kate “kite redah je la pintu dpan, lalu senyap2 then klu pak guard perasan, kite buat bodo je jalan..set” Tapi janji Melayu, biase la..  Hampeh.. Sampai je bus stand btol2 dpan pagar skola, lintas jalan besar buat muke tenang lagi, pastu jalan slow2 sebelah Pajero, Pajero blah jer, pak guard perasan, die panggil.. buat bodo lagi time tu, jalan je trus nak balik hostel.. Panggil punye panggil, sekali die tiup wisel pastu jerit “WOI!!” ilang sume plan, macam haram perangai sume, belari tak cukup tanah, tengah belari siap buleh gelak2 kan pak guard tu lagi.. cam gampang jer perangai..sume berpecah, pak guard tu kejar kot..kite lari ikut tangge bengkel, tapi aku time tu paling cepat skali sbb tibe2 dalam badan aku neh ade satu perasaan yang suruh aku lari cepat gile babi..dan bru hari ni aku tau, perasaan tu dtg sbb cecair “Adrenelin” aku bertambah laju mengalir dalam badan atas sebab otak aku kate, aku dalam bahaye and patut lari laju.. Haha..korang lari staraight naik hostel, tapi aku singgah toilet dulu, tak tahan dowh..bru lepas layan coke pastu kene lari cam babi bute plak..pastu bru aku naik hostel, guard tu ronda2 je kat bawah tu cari kite.. Hahaha..  Seronok gile time tu..

Ingat lagi tak time kite gadoh??

Aku da lupe sebab ape kite gado tapi time tu mood ko tak baik, aku pulak g bantai bahan ko kaw2, sape tak panas kan..bahan punye bahan, atas katil tu jgk kite berkelahi..mcam budak2.. abis gado jer, aku senyap.. besok nyer ko  ngan aku  tak bertegur langsung even dalam kelas pon, aku ok tapi time tu la aku rase bersalah, rase sunyi, idup aku rase cam tak best je time tu, ikhlas aku ckap neh.. tak lame, 4 ari jer, aku open dulu mintak maap kat ko, ko pon nmpak ok jer..sume settle.. time tu aku da mule pikir, ade pakar motivasi penah cakap..” Dalam sesuatu perhubungan, tak kira lah kawan ke, suami isteri ke, adik beradik kew, mereka akan bergaduh.. Dan selepas berbaik semula, perhubungan itu akan lebih seronok sebab pergaduhan @ sifat marah tu da sampai klimaks cerita, maksud nye anda telah mencapai tahap yang tersembunyi dalam diri seseorang, dan anda telah kenal hati budi die selepas itu..” lebih kurang macam tu la org tu ckap.. Aku pikir, klu kite da penah gado dulu, insyaallah kite takkan gado lagi sbb kite da tau ape yang org tu tak suka, so jgn buat die marah..dan persahabatan tu akan jadi lagi best selepas itu..
Hmmm..memang banyak lagi memori pasal kite berdua neh..

Job barang same2.. even member sendiri punyer..

Kalau aku buat wayang dpan cekgu, ko mesti backup aku..

Kalau ade bahan, kite lantak same2..

Kalau ade awek hot, kite usha same2..

Kalau buat joke, kite memang galak.. Ketawa tak kire mase..

Time Aziah ajar Math, kite berdue je jadi harapan utk solve soalan Math.. (Bangga kot)

Dapat result pon same je..

Ponteng class pon same2..

Aku berniage kat Koperasi, ko bantai ambik free..

Aku kene bahan sbb jadi balachi, ko backup aku even ko pon sbnarnye bahan aku jgk..(mcm la aku tak tau)

Ko bahan Btg. Kali gile2 punyer, tapi aku diam jer.. (berbulu jgk time tu, rase nak lepuk je ko)

Tapi aku respect ngan ko sebab sabar ngan karenah aku..

Aku mmg keras kepale dan ko plak iye kan aje cakap aku.

Aku buat wayang kat bengkel lepas, ko buat sangkut tapi ko tak bising pon..

Bile aku membebel, ko buat tebal je telinge..

Ko mmg best la coach!! Dan hari ni aku nak ucapkan berbayak2 terime kasih sebab sudi jadi salah satu cerita dalam hidup aku..

“Seorang anak Jawa yang humble, berasal dari Sg. Besar, Selangor dan seorang student Politeknik Primer adalah sahabat yang terhebat penah saya jumpa sepanjang 18 saya hidup, terime kasih sahabat, Ibnol Muis Bin Dato’ Rathi Arzani”

Star for this entry!!

Err..jgn pedulikan muke aku yg "hensem" tu.. zaman muda..
Kita sepattern..

1 comment:

Anonymous said...

Langsung ke titik dan ditulis dengan baik! Mengapa tidak semua orang bisa seperti ini?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...