Wednesday, September 8, 2010

Kelantan Vs. Negeri Sembilan

Ini bukan nak crite pasal football match kelantan lwan n9 ke, pasal bakar2 kerusi ke, pasal bakar staduim ke...NO!!! aku nak cerite pasal perbezaan antara negeri cik siti wan kembang ni dengan negeri adat pepatih ni...

Aku seorang anak jati selangor yang dibesarkan dalam suasana n9.. ayah aku asal n9, penjaga aku mase kecik org n9, komunikasi dalam rumah banyak pakai loghat n9 ( even mak aku jawe, die pon bantai cakap n9 jugak ), kecik2 aku da diajar untuk makan masak lomak cili api yg kepedasannye mcm haram (untuk kids la)...tapi bile da besar ni, akhirnye aku study dekat uitm, KELANTAN..haha..so bile bercerite pasal n9, aku seronok sebab aku tahu..haha.. (:

Perbezaan yang pertama : Makanan..
Korang mmg da tahu kelantan punye makanan memang manis sampai buleh potong kaki la..betul tak??
kadang2 tu aku tergelak sendiri, bile aku beli makanan kat kafe TAR tu, die punye rupe gulai masak lemak cantik, bau pon sodap, tapi bile time nak rase tu je, raso macam makcik kafe tu saje tumpahkan semue stok gule yang ade kat dapur tu..MANIS!!!ish3, agak2, lepas aku habis diploma kat sane, aku balik kl da kene kerat kaki agaknye..huhuhu..
Tapi berbeze pulak ngan masakan minang, n9.. bile time masak kenduri tu, abis satu kebun cili api tu die campak dalam kawah gulai tu..PEDAS amat!!! tapi sume yang makan tak kesah, sbb dieorang da biase..klu macam pak teh aku tu, baru menikah ngan orang tumpat, mase die makan gulai masak lemak cili api tu, berkibas2 jgk tangan die menahan pedas..haha.. tapi takpe, lame2 biase la tu..

Perbezaan kedua : Bahasa..
Kite ni malaysia, sume pakai bahasaa melayu..tapi bile tang loghat tu, due2 negeri ni memang raja.. sorang dengan "eewah bule,eewah bule"....sorang lagi dengan "apo kono eh jang"..hahah..Wan aku pernah cite, die call bakal besan die, org kelantan sbb nak confirmkan pasal tarikh pernikahan anak dieorang, lantas terbitla perbualan ini:

Wan aku: Ni bilo agak2 ea nak langsung ni???
Besan die: bule ne..( bulan enam )
Wan aku: eh, bukan bulan Mei, bulan onam (6)..
Besan die: yolo, bule ne..meta, kito tgk balik kalender..haa, btol doh, 17 Jun 2010..bakpo yg saloh??
Wan aku: ooo, baru den paham, bulan ne tu bulan jun..apo lak tak kobar awal2..tokojot jgk den, risau jugak, bondo bawak kawin kan..salah tarikh, malu bosar..maap yo..
Besan die: takpo, kito pehe..
Dan kedua2 makcik tu bergelak sakan..


Aku penah kene, aku burak dengan member kelantan aku..
aku cakap " pembongak la ko ni!! haha" dengan nada yang kelakar..
tapi die balas " mu ni, sokmo2 kato kawe bongok!! ni nok maroh ni!!" dengan nada mcm nak mengamuk..
"relax la bai,pembongak tu macam bohong..bende tu memang ayat mesre..bukannye maki ko" kate ku..
"tapi bunyik nye macam maki aku boh.."katenye..
"dok, aku taki maki mu",balas ku..


Macam2 la ragam due negeri ni.. (:

Perbezaan ketiga : Budaya
Ni sensetif sikit nak cerite ni, sebab aku pon kono..hahah..
orang kelantan ni, bile cakap dengan org, bahase baik je..
demo,ambo, kawe, kito, ore...sedap je bunyik nye..
perempaun kelantan yang aku tengok pon klu burak dengan orang tu, paling2 sopan je..
pandang mate pon taknak..(tak semua la..yg aku kenal la..)
Tapi kalau n9, cakap lepas, skit2 bunyi macam melaka, agak kasar bile berburak, even ngan sedara sendiri..
"wa'ang nak kemano tu??"
"awang botol budak ni!!"
"wok, mano tu??"
agak kasar bunyiknye kan?? bagi dieorang, bende ni mesre..da biase dengar..
bebudak nye pon lebih kurang je..bukan la tak sopan, tpi mcm ok2 la, burak pon bahase kite2 je..senang la, takde la miss understanding..

Lagi satu, org kelantan ni baik sangat..nak begurau kasar pon tak buleh...cepat SENSETIF..
tu yang kalau nak burak ngan dieorang ni, kene jage mulut, tak buleh cakap macam2
nanti klu slah pham skit, diajaknye begaduh..hmmm..dunia2..

So kesimpulannya, biarpon kite ni memang berbeze, tapi yang menyatukan kite adalah agama,yakni Islam..
renung2kan dan selamat berfikir!!!!

Itu saje untuk post kali ni..harap maaf untuk segala kesilapan..papai..


Location : IIUM Gombak & MMU Cyberjaya

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...